Ο Χαλαζίας μένει ασυγκίνητος από την Νυχτερίδα του Jo Nesbo

Ο πολυδιαβασμένος Jo Nesbo στο λογοτεχνικό του ντεμπούτο συστήνει τον κεντρικό ήρωα της σειράς των βιβλίων που θα επακολουθήσουν και θα συντροφεύσουν ευχάριστα τις ώρες του φανατικού λογοτεχνικού κοινού του, τον αστυνομικό επιθεωρητή Χάρυ Χόλε.

          Ο Χάρυ Χόλε είναι ένας εμμονικός αυτοκαταστροφικός Νορβηγός, ο οποίο εμφανίζεται να ρέπει προς τον αλκοολισμό. Ο Χάρι Χόλε προσπαθεί να αποκωδικοποιήσει την κοινωνική διάρθρωση και να συλλάβει την κοινωνική συνοχή των διαφορετικών ομάδων που συνθέτουν την αυστραλιανή κοινωνία, προκειμένου να μπορέσει να την σκιαγραφήσει νοερά στο κεφάλι του και να καταφέρει να αντιληφθεί τις δυναμικές που αναπτύσσονται στον κοινωνικό στοίβο μεταξύ της εξουσίας και της πολιτικής επιρροής που ασκείται  από την κορυφή της πυραμίδας υιοθετώντας μια σοσιαλδημοκρατική προσέγγιση πρακτικών συμπερίληψης, ένταξης και ενσωμάτωσης των μειονοτήτων  από τους  πόλους ισχύος της οικονομικής και πολιτικής ελίτ.  Αυτονόητο είναι ότι ο δαιμόνιος αστυνομικός επιθεωρητής στο τέλος της ιστορίας επιτυγχάνει τη διαλεύκανση της υπόθεσης για την οποία εστάλη από την Μητροπολιτική Αστυνομία του Όσλο στην Αυστραλία ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι στη διάρκεια της παραμονής του στο Σίντνεϊ  φαίνεται με συνέπεια να  τραμπαλίζεται μεταξύ «αλκοολικών δηλητηριάσεων»  και «σεξουαλικών απολαύσεων». Αξίζει να σημειωθεί ότι η «Νυχτερίδα» του Nesbo έχει σημειώσει πωλήσεις 40 εκατομμυρίων αντιτύπων παγκοσμίως με αποτέλεσμα  το συγκεκριμένο βιβλίο να συνιστά τον βατήρα της εμπορικής εκτόξευσης του Jo Nesbo στην λογοτεχνική παραγωγή. Δεν πρέπει να λησμονείται επίσης το γεγονός ότι η «Νυχτερίδα» απέσπασε το 1997 το Riverton Prize για το Καλύτερο Νορβηγικό Μυθιστόρημα της Χρονιάς ενώ το επόμενο έτος απέσπασε το βραβείο Glass Key (Glasnyckeln) για το Καλύτερο Σκανδιναβικό Αστυνομικό  Μυθιστόρημα της Χρονιάς .  

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΣΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ

Ο ΧΑΡΙ ΠΑΙΖΕΙ ΕΚΤΟΣ ΕΔΡΑΣ.

Μια εικοσιτριάχρονη Νορβηγίδα δολοφονείται στο Σίδνεϊ. Ο επιθεωρητής Χάρι Χόλε στέλνεται στην Αυστραλία για να βοηθήσει στις έρευνες. 

ΕΧΕΙ ΡΗΤΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΝΑ ΜΗΝ ΜΠΛΕΞΕΙ.

Όταν όμως αποδεικνύεται πως η δολοφονία της νεαρής Νορβηγίδας είναι απλώς ο τελευταίος κρίκος μιας αλυσίδας ανεξιχνίαστων φόνων, τίποτα δεν μπορεί να συγκρατήσει τον Χάρι. Το κυνήγι του σίριαλ κίλερ ξεκινά… Ο δολοφόνος όμως θέλει να συνομιλήσει μόνο με τον Χόλε.

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΣ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΘΥΜΑ;

Κριτική

          Η  Νυχτερίδα είναι ένα αστυνομικό μυθιστόρημα, το οποίο αγγίζει οριακά τα σύνορα του θρίλερ. Το βιβλίο είναι χωρισμένο σε τρείς ενότητες που στηρίζονται στους τρεις βασικούς χαρακτήρες ενός παλιού αυστραλιανού μύθου  (Γουάλα, Μούρα, Μπουμπούρ) και σε 23 αριθμημένα κεφάλαια. Τα κεφάλαια αυτά διαθέτουν από έναν συμπυκνωμένο τίτλο του περιεχομένου τους και οι τίτλοι λειτουργούν ως άγκυρες που μόνο ο αναγνώστης που τα έχει διαβάσει μπορεί να καταλάβει το περιεχόμενο τους σε αδρές γραμμές ενώ ο αναγνώστης που επιδιώκει διαβάζοντας απλά τους τίτλους των κεφαλαίων να αντλήσει πληροφορίες για την ροή της ιστορίας δεν τα καταφέρνει με επιτυχία. Οι ενότητες του βιβλίου λειτουργούν ως θεμελιακοί άξονες του μυθιστορήματος, το οποίο περιστρέφεται συμβολικά και κατά αναλογία γύρω από έναν τοπικό μύθο του γηγενούς πληθυσμού της Αυστραλίας. Ωστόσο, θα πρέπει να επισημανθεί ότι μολονότι η γραφή του Jo Nesbo είναι ενδεικτική της οξυδέρκειας και της ευφυΐας για την οποία διακρίνεται, η ιστορία του βιβλίου φάνηκε άτονη και χωρίς δυνατό ρυθμό. Ενδεχομένως, ο χώρος που διαδραματίζεται η υπόθεση του βιβλίου δεν βοηθά τον αναγνώστη στο πλάσιμο εικόνων αγωνίας, φόβου και μυστηρίου. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η Αυστραλία είναι μια ήπειρος, η οποία χαρακτηρίζεται σε γενικές γραμμές από την καλοκαιρία και το εύκρατο κλίμα, ο ευρωπαίος αναγνώστης δεν είναι αρκετά εξοικειωμένος στο πλάσιμο εικόνων που προσιδιάζουν σε αστυνομικά μυθιστορήματα μυστηρίου. Χαρακτηριστικά θα αναφέρουμε ότι το βροχερό Λονδίνο έχει μια σημαντική παράδοση «σκοτεινού τουρισμού» και «κατά συρρροή δολοφονιών» λαμβάνοντας υπόψη για παράδειγμα τον   Jack τον Αντεροβγάλτη.  Δεν είναι τυχαίο ότι αρκετοί συγγραφείς αστυνομικών μυθιστορημάτων και ιστοριών μυστηρίου επιλέγουν ως τόπο για την ιστορία τους πόλεις όπως το Λονδίνο και λιγότερο συχνά πόλεις όπως το Σίντνεϊ.     

          Ο Jo Nesbo σε αρκετά σημεία του βιβλίου μέσα από τον πρωταγωνιστή του παραθέτει αρκετά εθνογραφικά και λαογραφικά στοιχεία της Αυστραλίας λησμονώντας ότι στόχος του αναγνώστη δεν είναι να διαβάσει έναν αναλυτικό τουριστικό οδηγό για την πόλη του Σίντνεϊ αλλά να συγκινήσει και να προκαλέσει ρίγη αγωνίας και τρόμου στους αναγνώστες μέσα από την ιστορία που πλέκει. Ο ίδιος ο συγγραφέας εξάλλου σε συνέντευξη του για το συγκεκριμένο βιβλίο έχει δηλώσει ότι το έγραψε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού του στην Αυστραλία και ένα σημαντικό κομμάτι του βιβλίου του είναι αποτέλεσμα ταυτόχρονης έρευνας και μυθοπλασίας.   

          Συνοπτικά, θα μπορούσαμε να εκφράσουμε την άποψη ότι η «Νυχτερίδα» του Jo Nesbo ήταν ένα μυθιστόρημα που δεν κατάφερε να αιχμαλωτίσει ζωηρό το αναγνωστικό ενδιαφέρον μας  και δεν κατόρθωσε να αποσπάσει την προσοχή  από τον προσωπικά αναγνωστικό ληξίαρχο της λογοτεχνικής φαντασίας μας. Ωστόσο, δίχως αμφιβολία αποτελεί ένα καλό ξεκίνημα για έναν βραβευμένο πρωτοεμφανιζόμενο συγγραφέα που τα βιβλία του διαβάζονται σε μια ευρεία αναγνωστική μάζα.

Published by

Χαλαζίας

www.scatteredpages.gr

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s