Ο  Χαλαζίας διάβασε τα «Πέτρινα Καθίσματα» του Μάνου Κοντολέων

Επτά Κεφάλαια. Επτά Πρόσωπα.  Επτά αρχαίες ελληνικές τραγωδίες  θεμελιωμένες πάνω σε  επτά διαδεδομένους ελληνικούς μύθους συνιστούν το περιεχόμενο του παρόντος βιβλίου που υπογράφει ο Μάνος Κοντολέων. Επτά έργα με πρωταγωνιστές επτά χαρακτήρες –  τον Προμηθέα , την Άλκηστη, την Ιφιγένεια , τον Φιλοκτήτη, τον Ρήσο, την Ελένη και την Ανδρομάχη  – αποτελούν τους προσωποποιημένους πυρήνες αφήγησης και εξιστόρησης των προσωπικών και συλλογικών τους δραμάτων προσαρμοσμένους με το λογοτεχνικό ραβδί του αγαπημένου στο νεανικό κοινό συγγραφέα, Μάνου Κοντολέων.  Και θα αναρωτηθείς: «Γιατί επτά;» Διότι ο αριθμός επτά είναι ο τέλειος αριθμός σύμφωνα με την αρχαία ελληνική παράδοση.

Ένα βιβλίο που προάγει την Θεατρική Παιδεία και προορίζεται να εξοικειώσει και να εντάξει τους νεαρούς αναγνώστες  στη μυσταγωγία του αρχαίου ελληνικού δράματος. Μια συνάντηση του νεανικού κοινού  με την αναγνωστική εμπειρία και τα ρίγη συγκίνησης που προκαλείται στο κοινό  από μια επιλογή  αριστουργηματικών κλασικών έργων του Αισχύλου, του Ευριπίδη και του Σοφοκλή. Τα πέτρινα καθίσματα είναι ταυτοχρόνως και ένα υπέροχο δώρο για όλα τα παιδιά εκείνα που αγαπούν το θέατρο και ενδιαφέρονται ως ενήλικες αργότερα να ασχοληθούν ερασιτεχνικά ή επαγγελματικά ως ηθοποιοί  

Η απουσία στο παρελθόν της θεσμοθετημένης σήμερα Θεατρικής Αγωγής από τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών  της  Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης οδήγησε συγγραφείς και εκδοτικούς οίκους στην ανάγκη παρουσίασης και προβολής μέσα από σχετικά εκδοτικά εγχειρήματα σημαντικών έργων αρχαίου ελληνικού δράματος. Αντίστοιχα παραδείγματα υπάρχουν και στο πεδίο της κωμωδίας όπου σημαντικά έργα του Αριστοφάνη διασκευάστηκαν, εικονογραφήθηκαν και εκδόθηκαν σε έντυπη μορφή σε comics από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, προκειμένου να είναι περισσότερο εύληπτα για το αναγνωστικό κοινό προκειμένου με τα ειδικά πληθυσμιακά χαρακτηριστικά που διακρίνεται να μπορέσει να τα συλλάβει και να τα κατακτήσει.

Τα «Πέτρινα Καθίσματα» είναι ένα πλωτό όχημα, πάνω στο οποίο οι νεαροί αναγνώστες κωπηλατούν ευχάριστα τις σελίδες του και γίνονται κοινωνοί της ελληνικής μυθιστορίας έτσι όπως την έπλασαν και την εξύμνησαν οι τραγικοί ποιητές της εποχής.

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΑΠΟ ΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ

Ένα κορίτσι που θυσιάστηκε…
Και τρεις γυναίκες…
Τη μία την κατηγόρησαν για έναν πόλεμο. Της δεύτερης της στέρησαν την πατρίδα. Κι η τρίτη αγαπούσε, αγαπούσε, αγαπούσε…

Και τρεις άντρες… Τον έναν τον έδεσαν πάνω στα βράχια. Το δεύτερο τον εγκατέλειψαν σε ένα έρημο νησί. Κι ο τρίτος ήταν πολύ όμορφος, πολύ πλούσιος, πολύ άτυχος.

Εφτά πρόσωπα… Εφτά ιστορίες που τις παρακολουθείς καθισμένος πάνω σε πέτρινα καθίσματα.     

Κριτική

          Προσωπικότητες με ηθικές αξίες που θα πρέπει να διδάσκονται και να αποτελούν θετικά πρότυπα για κάθε υπεύθυνο πολίτη προβάλλονται μέσα από το ηθικοπλαστικό αυτό βιβλίο που μας συστήνει ο Μάνος Κοντολέων. Ηθικές αξίες όπως η αυτοθυσία, η φιλοξενία, η πίστη, η αφοσίωση, η στοχοπροσήλωση στο συλλογικό αγαθό έναντι του ατομικού συμφέροντος είναι ορισμένες μόνο από τις αρχές, για τις οποίες ο αναγνώστης προβληματίζεται, δοκιμάζεται και εντέλει ταυτίζεται με τον εκάστοτε χαρακτήρα.

          Σε μια εποχή που οι influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα προβαλλόμενα πρόσωπα από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης από το τυραννικό star system χειραγωγούν συνειδήσεις, ετεροκατευθύνουν εφήβους, επηρεάζουν ανθρώπους και διαμορφώνουν την κοινή γνώμη είναι σκόπιμο να υπάρχουν ορισμένες αναγνωστικές νησίδες σηματοδότησης, οι οποίες θα λειτουργούν ως σημαδούρες προαγωγής θετικών προτύπων.  Μολονότι το βιβλίο αυτό του Μάνου Κοντολέων εκδόθηκε χρόνια πριν αποτελεί μέχρι και σήμερα μια σωστική λέμβο στα ανταριασμένα νερά της σύγχρονης ηθικοπλαστικής βεβήλωσης που επιβεβαιώνεται μέσα από την σπίλωση αξεπέραστων εμβληματικών προσωπικοτήτων και της διάχυτης σύγχυσης που επικρατεί στον σύγχρονο άνθρωπο. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η εκστρατεία των Αχαιών στην Τροία, των οποίων ο αρχηγός ο Αγαμέμνονας δεν δίστασε να θυσιάσει ακόμη και την ίδιοα του την κόρη , την Ιφιγένεια, για να ευχαριστήσει τους θεούς και να φυσήξει ούριος άνεμος προκειμένου να φουσκώσουν με αέρα τα πανιά στα ιστιοφόρα καράβια τους .  Από την άλλη μεριά χιλιάδες χρόνια μετά κατά τη διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου όταν ο Hitler διέρρηξε την περίφημη γραμμή Μαζινό και εισέβαλε στη Γαλλία οι στρατιώτες της Γαλλίας αναρωτιούνταν μεταξύ τους “Pourquoi?” δηλαδή: «Γιατί να πολεμήσω;» .  

          Εν Κατακλείδι, τα «Πέτρινα Καθίσματα» δεν είναι το βιβλίο που θα σας κάνει σοφότερους αν γενικά έχετε παρακολουθήσει αρχαίο ελληνικό δράμα τα καλοκαίρια στην Επίδαυρο ή σε άλλα αρχαία ελληνικά θέατρα. Ωστόσο, θα σας βοηθήσει να θυμηθείτε ψηφίδες αγαπημένων σας μύθων που ενδεχομένως έχετε ξεχάσει και δυσκολεύεστε να ανασύρετε από την μνήμη σας.  Τα πέτρινα καθίσματα είναι ένας φόρος τιμής στο αρχαίο ελληνικό θέατρο, το οποίο  άνθισε  χιλιάδες χρόνια πριν και αποτέλεσε έναν πόλο έλξης για την μόρφωση και την καλλιέργεια όλων των πολιτών, τον τόπο συνάντησης  όλων των κοινωνικών ομάδων και τάξεων και μέσα από αυτό εορτάστηκε η ελευθεροστομία και κατ’ επέκταση η δημοκρατία.

Published by

Χαλαζίας

www.scatteredpages.gr

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s